تولید میلگرد از شمش

در این مقاله قصد داریم شما را انواع شمش فولادی و نکاتی از تولید میلگرد از شمش را برای شما ارائه دهیم. در سال‌های اخیر، پیدا کردن قیمت شمش فولادی برای تولید میلگرد در بازار از جانب تولید کنندگان کار بسیار دشواری بود، اما امروزه با همت مسئولان و تلاش های صورت گرفته از جانب نهاد های ذیربط، سامانه های مختلفی در فضای مجازی راه اندازی شده است که از طریق آن ها می توان قیمت واقعی شمش جهت تولید فولاد را پیدا کرد. شمش هایی که برای تولید فولاد استفاده می شوند، به سه دسته شمش بلوم، فابریک و CCM تقسیم می گردند.


مصالح منصوری

۱.در معمولا از شمش های بلوم برای تولید میلگرد استفاده می شود. در برخی از کشورها به علت عدم توازن ظرفیت دستگاه CCM به تولید از شمش های بلوم ۱۸۰ به بالا روی می آورند. در ادامه، این شمش ها را طی مرحله نورد به شمش بیلت ۱۶۰ ۲.تبدیل خواهند کرد. این شمش ها در مصارف صنعتی کاربرد زیادی دارند.
۳.از شمش های st۴۴-۲ و ۳sp جهت تولید میلگرد نبشی و ناودانی استفاده می شود. بار کربن این شمش ها حداکثر ۲۲ است.
۴.جهت تولید میلگرد از شمش سایز ۲۵ از شمش های ۵sp و تولید میلگرد ۲۵ به بالا شمش های گرید Gr۶۰ را به کار می گیرند.
۵.جهت تولید کلاف شمش های با گرید ۱۰۰۸ و ۱۰۰۶ و rst۳۴ و ۵sp را به کار می گیرند.

۱.تولید صنایع معدنی: در خط تولید صنایع معدنی، مواد معدنی وارد می شوند و محصولاتی چون آهن اسفنجی و کنسانتره، سنگ آهن و گندله آهن به دست می آید.
۲.تولید شمش: در ورودی تولید شمش محصولاتی چون گندله آهن و سنگ آهن وارد می ‌شوند. خروجی آن نیز حاوی محصولاتی مانند انواع شمش و بیلت، تختال یا اسلب است.
۳.تولید محصول نهایی: در تولید محصولات نهایی، خروجی مرحله تولید شمش وارد شده و محصولاتی چون مقاطع طویل میلگرد، آهن و ناودانی تولید می شوند.
۴.فروش نهایی: در مرحله فروش نهایی، خروجی های مرحله تولید محصول نهایی وارد شده و این محصولات به بازار مصرف فرستاده می ‌شوند.

مصالح منصوری

از قراضه های آهن جهت تولید شمش به روش احیای غیر مستقیم استفاده می شود. گاهی اوقات به علت نبودن منابع آهن قراضه، به جای آن از آهن اسفنجی استفاده می شود. نرخ آهن اسفنجی تقریباً با نرخ آهن قراضه برابری می کند. مشکل همگنی مذاب در کوره های القایی وجود ندارد، اما با مشکلاتی چون اکسید شدن فروآلیاژها روبرو است. این مشکل به علت عدم کنترل اکسیژن وارد شده در کوره ها به وجود می آید. یکی دیگر از مشکلات کوره های القایی، مشکل گوگرد زدایی و فسفر زدایی می باشد، زیرا دمای ذوب این عناصر با یکدیگر متفاوت است.