واش بتن چیست؟

مصالح منصوری

واش بتن (washed concrete) یا بتن با سنگدانه اکسپوز یک روش تزیینی برای پرداخت بتن می باشد؛ که با شستن سطح خمیر سیمان و نمایان شدن سنگدانه های داخل آن انجام می شود. به همین سبب است که نام آن واش بتن یا بتن شسته شده می باشد.
تنوع رنگ و اندازه واش بتن
این روش پرداخت بتن یکی از رایج ترین روش های پرداخت می باشد. واش بتن طیف وسیعی از گزینه ها را در اختیار مصرف کنندگان می گذارد؛ زیرا با تغییر ماسه و یا اجزاء ریزدانه ها و درشت دانه های مخلوط بتن، به گستره ای متنوع از اندازه ها، رنگ ها و بافت ها می توان دست یافت.
واش بتن چگونه ساخته می شود ؟
واش بتن در واقع یکی از چند روش مورد استفاده برای اکسپوز و نمایان کردن سنگدانه های بتن می باشد. البته که این روش قدیمی ترین و همچنین ساده ترین آنها نیز است ؛ زیرا به هیچ ماده شیمیایی و یا ابزار خاصی نیاز ندارد. تنها با اسپری آب وسایش به وسیله یک برس، می توان لایه نازکی از سطح ملات بتن را برداشت و بدین ترتیب سنگدانه های زیبای پنهان شده در زیر خمیر سیمان آشکار می شود.


واش بتن در چه مکان هایی به کار می رود ؟
اگر بتن توسط پمپ بتن ریزی شود؛ حداکثر ابعاد سنگدانه ها به ۲۰ میلی متر محدود می شود. البته که اغلب سنگدانه های مورد استفاده واش بتن در محدوده ۳ تا ۶ میلی متر می باشند. ابعاد کوچکتر برای استخر ها، سنگفرش پیاده رو ها و .. ایده آل می باشد و ابعاد بزرگتر که سطحی زبرتر را ایجاد می کنند؛ برای مسیر های دوچرخه و سنگفرش های عمومی و خیابان ها به کار می رود. هر چه سنگدانه ها بزرگتر باشد؛ به علت فواصل بیشتر بینشان زه کشی آب مناسب تری را نیز فراهم می کنند.
سنگدانه های واش بتن چه اشکالی دارند ؟
شکل سنگدانه های واش بتن بر روی کاربری و کارایی بتن و مقاومتش اثرگذار است. سنگدانه های صاف و گرد گوشه کارایی را ارتقا داده؛ در حالی که انواع تیزگوشه آن مقاومت بهینه را به وجود می آورد. بنابراین در انتخاب شکل سنگدانه مورد استفاده باید دقت کرد و با توجه به کاربری مد نظر بتن از بین انواع سنگ برای کف سازی محوطه ، بهترین گزینه را انتخاب کرد.
واش بتن چه مزایا و معایبی دارد ؟
مزیت اصلی واش بتن زیبایی منحصر به فرد و ظرافت آن می باشد. درعین حال انتخاب ابعاد سنگدانه های آن دشوار است؛ زیرا ابعاد کوچک تر در مقایسه با ابعاد بزرگتر فضای کمتری در بینشان برای تجمع آلودگی و کثیفی وجود دارد. اما سنگدانه های درشت تر جلوه زیبا تری دارند.
نگهداری واش بتن
تمیز کردن بتن با سنگدانه های اکسپوز قطعا از بتن معمولی سخت تر است و برای زدودن آلودگی ها به برس فلزی و آب فشار قوی نیاز است. اگر از واش بتن برای انواع کف سازی ، از قبیل سطح پیاده رو و سطح ماشین رو استفاده کرده اید؛ باید حداقل دو سال یک بار به منظور افزایش عمر و مقاومت آن اقدامات بخصوصی را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید